Logo

borsalino

Print denne opskrift (Ctrl + P)
Kamera Print med billeder
Print uden billeder

Artikel billede

(italiensk): hat fra den førende italienske hattefabrik Borsalino i Alessandria.

Artikel billede

Hatte er i øvrigt på vej tilbage i det italienske modebilledet - ikke mindst takket være Fiat-arvingen Lapo Elkann, der er blevet et mode-ikon for yngre italienske forretningsmænd

Artikel billede

 

Mangel på fantasi årsag til succes

Da mænd holdt op med at gå med hat efter Anden Verdenskrig, havde Borsalino-familien heldigvis ikke fantasi til at begynde at producere andre ting, forklarer de nuværende ejere af verdens mest berømte hattefabrik.

Fabrikken i det nordvestlige Italien i byen Alessandria fortsatte nemlig ufortrødent med at producere elegante og eksklusive filhatte, selv om der faktisk ikke var økonomi i produktionen.

Håndværk i generationer

Heldigvis fortsatte de: For stædigheden og manglen på nytænkning har bevaret et håndværk, og generationer af ansattes uerstattelige erfaringer, der ellers var gået tabt.

Den første Borsalino-hat så dagens lys i 1857, og der skal stadig omkring tyve forskellige operationer og 7 ugers arbejde til at fremstille en filthat.

Legenden siger, at Guiseppe Borsalino af sin mor blev sendt ud for at lære hattemagerkunsten i Europa, så han kunne finde ud af, at hovedet også kunne bruges til noget.
I 1857 kom han hjem til Alessandria, og da han døde i 1900 fremstillede fabrikken 750.000 filthatte om året, og over 60 af produktionen blev eksporteret.
Borsalino var en multinational fabrik endnu inden begrebet blev opfundet.

Sønnen Teresio
blev også sendt på uddannelsestur rundt i Europa.
Under hans ledelse nåede fabrikken i 1913 op på at producere over 2 millioner hatte om året.
På fabrikken arbejdede der 2.500 hattedamer - og mænd.
Men så gik det galt.

 

Hatte blev umoderne
Efter Anden Verdenskrig holdt mænd simpelthen op med at gå med hat.
I de kommende årtier levede fabrikken en hensygnende tilværelse, hvor familien Borsalinos andel i fabrikken var stadig faldende.
I 1986 flytter fabrikken udenfor Alessandria, og den gamle fabrik bliver en del af byens universitet.
I den gamle fabrik inde i byen Alessandria er en del dog reserveret til Borsalino Museet.

På det tidspunkt ønsker ejerne at sælge fabrikken og "mærket" til japanerne, men de daværende ejere bliver involveret i korruptionsskandaler i begyndelsen af 1990'erne, og salget går op i røg.

Relanceret i 1992
I 1992 køber en gruppe lokale forretningsfolk fra Piemonte fabrikken, og relancerer "Borsalino'en".

Borsalino satser i dag også på at producere hatte til kvinder, ligesom man har skabt en linje af tilbehør som for eksempel tørklæder og slips. Og selvfølgelig har mærket også sin egen parfume.

 

Trofaste ortodokse
En gruppe kunder har dog været trofaste "Borsalino"-tilhængere igennem alle årene.

De ortodokse jøder i Israel og USA
, hvis sorte hatte Borsalino producerer over 25.000 af om året. Også for de bolivianske kvinder på højsletten er det stadig et stauts-symbol, hvis deres "bowler" er en Borsalino.

I dag (2001) har fabrikken knap 100 ansatte, og producerer over 200.000 hatte om året.
Stråhattene håndlaves i dag af kvinder i Equador, men færdiggøres i og distribueres fra Alessandria.
De klassiske filthatte produceres af kaninhår fra Australien, Skotland og Argentina.
En Borsalino-hat, som den Alain Delon bar i filmen af samme navn fra 1980'erne koster i dag over 1.200 kroner, men så er der også tale om et håndværks-produkt, der holder i mange år.

En Borsalino filthat kan tåle lidt af hvert, og fabrikken fremstiller i dag også modeller, der genfinder deres form efter at være rullet sammen.
Det er jo de færreste, der i dag rejser rundt med et udvalg af hatteæsker.

Borsalino producerer også deres luksus-udgaver af Baseball-hatte.
Da japanerne i slutningen af 1980'erne ville købe fabrikken, var det mere mærket end produktionen, de var interesserede i.
Og i dag bruger fabrikken millioner af kroner hvert år på at afsløre forfalskninger af deres produkter.

 

Eksklusive kunder
Før Anden Verdenskrig var gansteren Al Capone en stor fan af Borsalino'en, men siden holdt mænd op med at gå med hat.

Filmen "Borsalino"
i 1980'erne med Alain Delon og Jean Paul Belmondo var med til at relancere de berømte hatte. Harrison Ford, Robert Redford og Mikhail Gorbaciov er faste kunder hos Borsalino.

Og der er selvfølgelig en Borsalino på Humphrey Bogart's hoved, da han kysser Ingrid Bergman farvel i Casablanca.

I dag siger fabrikkens markeds-analyser, at Borslinos målgruppe er yngre mænd, der har mod på at være anderledes.

Og i Italien går mange mænd faktisk stadig med hat, selv om det er yderst sjældent at se hatteklædte mænd til de mange modeopvisninger.
Derudover producerer fabrikken i dag også hatte til kvinder.

.............................................................................................................

Facebook
Print denne opskrift (Ctrl + P)
Kamera Print med billeder
Print uden billeder
Klik på den smiley du vil give denne side 
Brugernes vurdering 5,0 (1 stemmer)
Siden er blevet set 782 gange - Se og skriv kommentarer herunder.

Kommentarer og debat mellem læsere

Din e-mail bliver ikke vist på sitet.

Afstemning
Når du spiser take-away, hvad er det så?






Effektiv reklame - klik her