Logo

batyskaf

Print denne opskrift (Ctrl + P)
Kamera Print med billeder
Print uden billeder

Artikel billede

batyskafen "Auguste Piccard« blev som den første indrettet til passagertransport.

baty'skaf (græsk): ubådlignende metalbeholder, beregnet til dykninger på meget store dybder; konstrueret af A. Piccard. Den senest udviklede type »Trieste« består af et 15 m langt skrog, hvorunder er anbragt et observationskammer på 2 m i diameter med 9 cm tykke stål vægge for at kunne modstå det enorme tryk i de store havdybder. Foruden det nødvendige apparatur til at kontrollere batyskafen under neddykning og opstigen, levere elektricitet osv., indeholdt observationskammeret en anordning tilluftfornyelse, der opsuger den kultveilte og vanddamp, som udskilles af skipperen, og fornyr luftens ilt. Selve skroget omfattede 12 afdelinger, der rummede brændstofbeholdningen foruden ballasttanke med ca. 9 t jernkugler; ballasttankene lukkedes magnetisk under neddykning og ophold ved havbunden, men åbnedes fra kabinen under opstigen. 1. dykning blev foretaget i Tyrrhenske Hav ved Italien 1953; den dybeste foregik 1960, da J. Piccard, konstruktørens søn, og amerikaneren D. Walsh i Marianergraven i Stillehavet nåede ned på 10.914 m's dybde.

Artikel billede

batyskafen »Trieste«

Artikel billede

»Trieste« nåede 1960 en dybde på 10.914 m i Marianer-graven ud for Guam.

 

.............................................................................................................

Facebook
Print denne opskrift (Ctrl + P)
Kamera Print med billeder
Print uden billeder
Klik på den smiley du vil give denne side 
Brugernes vurdering 5,0 (2 stemmer)
Siden er blevet set 903 gange - Se og skriv kommentarer herunder.

Kommentarer og debat mellem læsere

Din e-mail bliver ikke vist på sitet.

Afstemning
Skal Danmark have nye sikre atomkraftværker?
Effektiv reklame - klik her