analoge organer [ana'loge] : plante- eller dyreorganer med samme funktion eller udseende, men forskellig udviklingshistorisk oprindelse; jf. homologe organer.
analoge organer, organer hos forskellige arter, der har samme funktion og derfor en vis lighed med hinanden, men som har en helt forskellig oprindelse. Øjnene hos blæksprutter og hvirveldyr er analoge. Begge er såkaldte kameraøjne, hvor en linse danner et billede, som opfattes af synsceller i øjets bagvæg, men de er opstået uafhængigt af hinanden og udviser mange forskelle i deres opbygning samt i den måde, de dannes på under fosterudviklingen.
Et andet eksempel er vinger hos insekter og fugle. De første er udposninger fra kropsvæggen, de sidste er omdannede forlemmer, men begge tjener bl.a. til flyvning.
Analoge organer modsvarer homologe organer, som har samme oprindelse og derfor samme grundopbygning, men ikke nødvendigvis samme funktion. Vinger hos flagermus og fugle er delvis homologe og delvis analoge. Skeletstrukturerne er homologe, fordi de nedstammer fra forlemmet hos en fælles stamform, men tilpasningerne til flyvning - en hudfold hos flagermus og svingfjer hos fugle - er helt forskellige og udviklet uafhængigt af hinanden; de er derfor analoge.
Både homologe og analoge organer defineres i vore dage i lyset af evolutionsteorien, idet der lægges afgørende vægt på, om de kan føres tilbage til den samme struktur hos en fælles stamform eller ej. Begge betegnelser blev imidlertid brugt allerede i den før-darwinistiske periode, hvor man ikke klassificerede organismerne efter deres indbyrdes slægtskab, men efter deres lighed med en formodet idealtype eller arketype. Man var også dengang klar over, at ikke alle ligheder var lige betydningsfulde; nogle var "sande" ligheder eller homologier, andre var analogier, og kun de førstnævnte burde benyttes ved klassifikationen. Selvom idégrundlaget var helt forskelligt, var der i praksis stor overensstemmelse mellem, hvad man dengang og nu betegner som henholdsvis homologe og analoge organer.
........................................................................................................................